Doelgroep

- Kinderen & jongeren

Ik begeleid basisschoolleerlingen, jongeren en jongvolwassenen. Bij kinderen onder de 5 jaar, waarbij de band ouder-kind nog heel erg op de voorgrond staat, verloopt de begeleiding samen met de ouders of enkel met de ouders. Beide is mogelijk. Ook bij stotterproblemen gaan we met ouder en kind samen aan de slag.

Welke signalen kunnen aanleiding  geven om ondersteuning te zoeken. Hoe uit inwendige energie zich? We zien ontplofte vaten nogal eens in de vorm van….

Je kan denken aan:

  • Faalangst
  • Prikkelbaar reageren
  • Emotionele uitbarstingen
  • Hoogsensibiliteit
  • Moeite hebben met contact maken met anderen
  • Weinig zelfvertrouwen
  • Negatief zelfbeeld
  • Hyperactiviteit
  • Onvoldoende uiten van gevoelens
  • Plotse gedragsverandering (bij echtscheiding zie je vaak pas 2 à 3 jaar na de echtscheiding)
  • Verlieservaringen (zichtbaar – onzichtbaar)
  • Stotteren
  • Lichamelijke klachten
  • Dwanggedrag/dwanggedachte
  •  

Tijdens een sessie combineren we praten met speelse elementen. Zo werken we op verschillende manieren aan de specifieke hulpvraag wat past voor het kind/jongeren:

  • Kinderverhalen: herkenning, verwerking, inzicht en aanspreken van innerlijke krachten
  • Tekenen: inzicht, uitten en verwerken van gebeurtenissen
  • Rollenspelen inzicht krijgen en oefenen in nieuw gedrag
  • Lichaamswerk en visualisatie; geeft inzicht en verandering
  • Kindermeditatie: ontspanning, gronden en zelfvertrouwen verhogen
  • Kinderaffirmatie: positief denken en bevestigen
  • Creatieve werkvormen zoals kleien, schilderen, wasco ’s, iets creëren. Dit alles geeft inzicht en men leert omgaan met emoties.
  • Buiten met de dieren (spiegel)

Ik verwijs hierbij graag naar mijn eindwerk ( de meerwaarde van dieren binnen de psychotherapie).

We doen dit aan de hand van lichamelijke oefeningen, gesprekken, muziek, beweging en creatief bezig zijn. Zo wordt  er op een spelende wijze contact gemaakt met de kinderen/jongeren. Op deze manier krijgen zij  meer inzicht in hun eigen mogelijkheden.

- Ouders / volwassen

Ik vind  het belangrijk als ouder zijnde ook zorg te dragen voor jezelf (zelfzorg).  Dit komt ten goede van alles.

Om die reden ben ik ook graag nabij in processen die volwassen doormaken. Als ouder, als volwassenen, hebben we zelf ook verlieservaringen meegemaakt. De manier waarop we hiermee omgaan, bepaalt hoe we ons voelen, ons gedrag en wat we denken. We zijn allemaal verbonden met elkaar en zeker met onze kinderen, hoe jong of oud ze ook zijn. Toch is vooral belangrijk om voeling te blijven houden met onszelf.

geluk is een pad zonder broodkruimels.